Înregistrări



Duelul viorilor

Gabriel Croitoru – vioara
Liviu Prunaru – vioara
Horia Mihail - pian


CD-ul poate fi comandat aici.

A intra în starea de competitie pe care o induce ideea de duel este esential pentru un artist care, prin definitie, ar trebui sa fie nemultumit cu ceea ce are. În cazul nostru, în competitie au intrat performantele unor instrumente, nu cele ale unor instrumentisti, Stradivarius si Guarneri. Daca de secole nu s-a stabilit cine este câstigatorul, era de asteptat sa nu se stabileasca nici acum.

O poveste frumoasa, cu potential spectaculos, s-a transformat în realitate în toamna anului 2011, când alaturi de pianistul Horia Mihail, martor si arbitru al acestui proiect, doi violonisti si doua viori care nu se întâlnisera anterior pe aceeasi scena au intrat într-o competitie prieteneasca. Este vorba de Liviu Prunaru cu Stradivarius ''Pachoud'' din 1694 si Gabriel Croitoru cu Guarneri del Gesů ''Catedrala'' - 1730. A fost, practic, un joc de-a duelul, în care câstigator a fost publicul. Atmosfera fierbinte a luptei, a întrecerii, chiar daca are un final cunoscut, a atras atentia publicului.

Iar aparitia acestui CD – cuprinzând adevarate hituri semnate J. Brahms-F. Kreisler, P. de Sarasate, J. Massenet, Ch.A. de Bériot, D. Sostakovici, H. Wieniawsky, Ph.A. Heseltine - ofera tocmai sansa de a transfera amintirea atmosferei incendiare din sala, în intimitate.


(Extrase din prezentarea realizata de muzicologul Oltea Serban-Pârâu)


Înregistrari Radio România – 2011

2012, Radio România
Editura Casa Radio




Duelul viorilor - Tango

Gabriel Croitoru – vioara
Liviu Prunaru – vioara
Horia Mihail - pian


CD-ul poate fi comandat aici.

You need Flash player 9 to play this


Priveam în urma peste cei aproape patru ani de când porneam istoria turneelor Duelul viorilor si ma întrebam daca reusim sa mai aducem ceva nou. Povestea a prins, este sigur, pentru ca an dupa an publicul vine sa vada ce vraji au mai facut muzicienii nostri. Avem noutati si de aceasta data: o versiune originala a Anotimpurilor de Piazzolla si tangouri celebre de Gerardo Matos Rodriguez, Carlos Gardel, Angel Villoldo si Augusto Berto.

Ascultând aceste recitaluri cu poveste din ultimii ani, ma întrebam de ce oamenilor li se par altfel decât obisnuitele seri camerale care nu au un program special.

Concertele în care se vorbeste despre prezenta extraordinara si de nemaiauzit a unei viori Stradivarius sau a mai multor instrumente cu acelasi nume, venind sau nu din Cremona, fara ca nimic sa demonstreze pedigree-ul instrumentului si uneori nici pe cel al instrumentistului, s-au înmultit ca ciupercile. Faptul ca ai sau nu astfel de instrumente de colectie pe afis, în România, nu mai este ceva deosebit asa cum era în urma cu câtiva ani.

Ce deosebeste toate aceste evenimente de turnee sau evenimente precum Duelul viorilor, Pianul calator sau Flautul fermecat? Faptul ca în timp – si într-un timp destul de scurt – numele au disparut din titlurile acestora. Stradivarius, Guarneri, Steinway, Muramatsu – marci istorice sau recente, dar nu mai putin prestigioase, au trecut în plan secund, lasând în scena doar muzicienii.

De câte ori a venit la evenimentele din aceste seri, publicul a gasit muzica adevarata si muzicieni preocupati nu numai de a face spectacol ci si de a transmite emotie celor din sala. Si de aceea, spectatorii au stiut întotdeauna ca atunci când vor revedea aceste titluri, trebuie sa se grabeasca sa cumpere bilete, pentru ca atunci când ziua recitalului se va apropia, e posibil sa se întâlneasca cu un alt fel de cliseu: sold out.

Din dorinta acestui public s-a nascut prezentul CD. Pentru ca spectacolul si emotia – sau macar o parte din ele – sa fie luate si acasa.


(Extrase din prezentarea realizata de muzicologul Oltea Serban-Pârâu)

Înregistrari Radio România – 2015
2015, Radio România
Editura Casa Radio